Waarom facebook niet sociaal is

24-03-18 11:23 Door Rob Vens

Vandaag werd gemeld dat facebook binnen enkele uren 40 miljard in (beurs-)waarde is gekelderd. En dat allemaal vanwege het privacy-schandaal rond het Britse dataminingbedrijf Cambridge Analytica. Dat schandaal staat niet op zichzelf. Er zijn allerlei perikelen rondom facebook: Russische bemoeienis met de Amerikaanse en zelfs de Nederlandse verkiezingen, beïnvloeding van opinie door betaalde maar ook gehackte facebook gebruikers, en veel andere bedenkelijke aspecten van de mega-machine die facebook geworden is. De grootste bedrijven op onze planeet zijn advertentie bedrijven: https://localfocus2.appspot.com/5ab627a5952ec Deze bedrijven verdienen hun geld met het verkopen van de kennis die zij hebben van hun gebruikers. Hun bedrijfsmodel staat of valt met hun omvang: doordat ze zoveel gebruikers hebben kunnen ze zoveel informatie verzamelen, en dat stelt ze weer in staat om die informatie te verkopen voor commerciële partijen. Ik heb daar veel moeite mee, en ik ben niet de enige. Het is mijn overtuiging dat niemand eigenaar is van data die betrekking heeft op mijn persoon, behalve ik zelf. En dat ik de volledige controle moet hebben over die data en het gebruik daarvan. Maar dat is één aspect van mijn probleem met facebook. Een ander, en in deze context (conflict management) relevanter aspect is de rol van de zogenaamde social media. Moderne technologie stelt ons in staat alles met iedereen te delen. Ik vind het heerlijk dat ik regelmatig voorzien wordt van foto's van mijn kleinkinderen die zo ver weg wonen dat ik niet in staat ben ze vaak genoeg te bezoeken. Het probleem is alleen dat ik dat tot nu toe alleen maar kan doen doordat een (commerciële partij) zich ertussen nestelt (de zgn. middle man). Deze partij meent zich allerlei voordelen te kunnen toe-eigenen door dit te doen, terwijl de technologie op zichzelf (waar ik toevallig het één en ander van af weet…) het mogelijk maakt om dit ook rechtstreeks te doen, zonder die middle-man dus. Doordat de controle zich buiten ons gezichtsveld afspeelt, en de schaal waarop dit gebeurt, is het medium veel te kwetsbaar voor misbruik.
Find more statistics at Statista Er is iets dat heet de Wet van Godwin die zegt:
naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de nazi's of Hitler tot 1
Dit is niet omdat de wereld vol is van klo***ken! Het is voor een groot, misschien wel het grootste gedeelte, te wijten aan de eigenschappen van een massaal gebruikt medium waarin directe feedback (je hebt geen idee wie jouw berichten leest of hoe ze erop reageren) vrijwel afwezig is. Om die reden is de term "social media" mijns inziens niet erg van toepassing. Er is in feite weinig "social" aan! Er is ook een groeiende massa aan onderzoeken die de tekortkomingen aan het licht brengen. Laten we gaan onderzoeken hoe wij de technologie kunnen gebruiken in plaats van andersom. En zeker niet dat aan commerciële bedrijven overlaten.